جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا دوشنبه بر فراز بوسنی و هرزگوین به پرواز درآمدند تا حمایت واشنگتن از یکپارچگی این کشور در برابر سیاست‌های جدایی‌طلبانه میلوراد دودیک رهبر صرب‌تبارهای طرفدار روسیه بوسنی را به نمایش بگذارند.

جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا بر فراز بوسنی و هرزگوین به پرواز درآمدند

به گزارش قدس آنلاین، سفارت آمریکا در سارایوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲ جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخشی از آموزش مشترک هوا به زمین با حضور نیروهای آمریکایی و بوسنیایی به پرواز درآمدند.

در این بیانیه آمده است: این آموزش دو جانبه نمونه‌ای از همکاری نظامی پیشرفته است که به صلح و امنیت در بالکان غربی کمک می‌کند و همچنین نشان دهنده تعهد ایالات متحده به تضمین تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین در مواجهه با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در این کشور است.

این بیانیه می‌افزاید: واشنگتن بر این امر تاکید دارد که قانون اساسی بوسنی و هرزگوین حق جدایی برای هیچ یک از مناطق این کشور قائل نشده و اگر کسی بخواهد به این موضوع خدشه‌ای وارد کند، توافقنامه صلح دیتون را که به جنگ (۱۹۹۵-۱۹۹۲) در این کشور پایان داد زیر پا گذاشته است.

گفتنی است؛ بوسنی و هرزگوین در اول مارس ۱۹۹۲ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ‌های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سر انجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، بر اساس پیمان صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صرب‌ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با ۱۰ استان دست یافت.

اکنون سه رئیس جمهور به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می‌کنند که این در نوع خود منحصر بفرد است.

صرب‌های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی و هرزگوین را تشکیل می‌دهند در چارچوب جمهوری صرب‌ها در این کشور در بیشتر زمینه‌ها، سیاستی مستقل دارند و با صربستان در تمامی زمینه‌ها بخصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری رابطه بسیار نزدیکی دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.